Pohádka o antigenním testu aneb Jak vláda „zařídila“ testování zaměstnanců

"Zařídili jsme testování zaměstnanců ve firmách“. Tak zní úsměvné prohlášení některých členů vlády v posledních dnech. No, podívejme se na to objektivně. Někdo si tady evidentně spletl zařídili s nařídili. Vláda totiž vytvořila další povinnost (bezpochyby správně, jen s ročním zpožděním a absolutně bez přípravy) a ty, drahý zaměstnavateli, ty se starej.

Návrh bez názvu (12)

Samozřejmě – existují firmy, které již ze své vlastní iniciativy zaměstnance testovaly dřív a mají pro to zázemí, lidi i dostatek testů, těch je ale bohužel minimum. Většina zaměstnavatelů teď čelí rozhodnutí, jak se k povinnému testování zaměstnanců postavit, kde na něj sehnat personál a hlavně kde vůbec sehnat ty zpropadené testy.

První týden mnoho z nich ještě vyřešilo šalamounsky, zkrátka svoje lidi požádali, ať si sami zajdou na antigenní test na nejbližší testovací místo. Následkem toho se ale vyčerpaly veškeré termíny (v některých krajích i na několik týdnů dopředu) a je evidentní, že to takhle dlouhodobě fungovat prostě nemůže. Povinnost by navíc měla v blízké době začít platit i pro menší firmy s méně než 50 zaměstnanci.

Jak se k tomu tedy postavit a nezbláznit se? 

V zásadě existují dvě možnosti. Jednou z nich je svěřit testování do rukou odborníků. O to se může buď postarat závodní lékař, nebo si na testování můžete objednat profesionální testovací tým. Ten přijede do 48 hodin od objednání, zajistí potřebné množství testů, otestuje všechny zaměstnance, vydezinfikuje prostory, sbalí si zdravotnický odpad, slušně se rozloučí a zase odjede. Pro zaměstnavatele čisté, rychlé a pohodlné řešení. Taková služba vyjde na 150 Kč za testovanou osobu plus cena testu podle vlastního výběru.

Další možností je pustit se do takzvaného samotestování. To s sebou obnáší zejména objednání testů a dalších potřebných pomůcek (rukavice, respirátory, brýle, ev. i ochranné obleky a štíty). A pak samotnou organizaci testování – vyhrazení speciálních prostor, evidenci provedených testů do speciálního formuláře, likvidaci zdravotnického odpadu.

Ve všech případech na testy částečně doplácí zdravotní pojišťovny.

Proboha, hlavně neinvazivně!

Kromě výše zmíněného rozhodnutí, zda testovat s pomocí profesionálů, nebo na vlastní pěst, je potřeba i zvolit vhodný typ testů. Mezi favority v současné době patří jednak všem známé štětičky na výtěr z nosohltanu, méně invazivní výtěr ze střední části nosu, ale i testy ze slin. Stejně tak není radno podcenit výběr výrobce testů, podobně jako u respirátorů i tady platí, že testy evropských výrobců jsou rozhodně spolehlivější než levnější alternativy z Číny. 

Senzitivita a specificita

Dvě kouzelná slovíčka, se kterými se při výběru testů setkáte (a také byste jim měli věnovat pozornost). Zjednodušeně řečeno, senzitiva testu určuje, nakolik je přesný v rozpoznání nákazy (i u bezpříznakových osob). Specificita na druhou stranu říká, nakolik je test spolehlivý, co se výskytu falešně pozitivních testů týče. Takže čím jsou obě hodnoty vyšší, tím je test spolehlivější.

Obě tyto situace totiž mohou zaměstnavatele pěkně potrápit, a to nejenom finančně. Pokud u zaměstnance test vyjde jako pozitivní, zaměstnavatel ho musí okamžitě poslat do izolace a přijmout další potřebná opatření. Že se jednalo o falešný poplach se dozví až za pár dní po vyhodnocení PCR testu. No a pokud test na druhou stranu nerozpozná nákazu, je ta situace ještě horší, protože do dalšího testování uběhne týden a během toho už může být nákaza rozšířená v polovině firmy.

Komu se testování tentokrát vyhne

Výjimka se samozřejmě vztahuje na zaměstnance pracující plně z domova. Ale i na ty, kteří v posledních třech měsících onemocnění COVID-19 prodělali. Stejně tak povinnost neplatí pro ty, kdo již absolvovali očkování nebo mají k dispozici čerstvý negativní výsledek z PCR či antigenního testu, který si nechali udělat někde jinde.

Pusťte nás na to

Ať už pro testování svých zaměstnanců zvolíte full service testování externí firmou, nebo to zvládnete sami, máme pro vás řešení.

Nebo rovnou volejte naše sales oddělení: Milan Lolo +420 731 319 999